Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται στις 2 Απριλίου, την ημέρα που γεννήθηκε ο μεγάλος Δανός παραμυθάς Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Την καθιέρωσε η Διεθνής Οργάνωση Βιβλίων για τη Νεότητα το 1966.

Από τότε, κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της Οργάνωσης ετοιμάζει ένα μήνυμα και μία αφίσα, που διανέμονται σε όλο τον κόσμο, με σκοπό να τονίσουν την αξία των βιβλίων και της ανάγνωσης με διάφορους τρόπους. Το 2004 υπεύθυνο για το υλικό του εορτασμού ήταν το Ελληνικό τμήμα της Οργάνωσης. Το μήνυμα έγραψε η Αγγελική Βαρελλά και την αφίσα τη φιλοτέχνησε ο Νικόλας Ανδρικόπουλος.

 

Η βιβλιοθήκη μας, συμμετέχοντας σ’ αυτή τη γιορτή ετοίμασε ένα αφιέρωμα στην «Παιδική και Εφηβική λογοτεχνία» σε συνεργασία με την Ευέλικτη Ζώνη και την Ομάδα έρευνας για το εφηβικό βιβλίο. Η Ομάδα δούλεψε πάνω σε 22 βιβλία. Σήμερα, εδώ, θα σας παρουσιάσουμε τα μισά. Οι περιλήψεις όλων των βιβλίων σε συντομία, για όσους θέλουν να ενημερωθούν περισσότερο, θα αναρτηθούν στους πίνακες ανακοινώσεων και στη βιβλιοθήκη.

 

Το πρώτο μέρος της εκδήλωσης που ετοιμάσαμε, περιλαμβάνει  κάποια γενικά στοιχεία για την Παιδική και Εφηβική Λογοτεχνία

Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει αποσπάσματα  εφηβικών βιβλίων,  τα οποία  επιλέγηκαν από μαθητές, κυρίως, που διάβασαν τα βιβλία

 

 

 

ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

 

 

Η λογοτεχνία για παιδιά και νέους έχει τη δύναμη να προετοιμάσει τους νεαρούς αναγνώστες, να τους δώσει τα εφόδια εκείνα που θα τους επιτρέψουν να ζήσουν, να ερωτευτούν , να θυμώσουν και να παθιαστούν, όχι σαν άβουλα όντα, αλλά σαν υπεύθυνα και ευαίσθητα άτομα.

Η θεματολογία των σχετικών βιβλίων είναι πλούσια. Γιατί , αν κάποτε υπήρχαν θέματα που ήταν σχεδόν απαγορευμένα για αναγνώστες νεαρής ηλικίας, σήμερα τέτοια απαγόρευση δεν ισχύει. Έτσι οι νεαροί αναγνώστες μπορούν να συναντήσουν στη λογοτεχνία πολλά από τα θέματα και τις πιεστικές ανησυχίες που τους απασχολούν.

Κάθε λογοτεχνικό κείμενο, εκτός από την αισθητική απόλαυση, πρέπει να προσφέρει στον αναγνώστη και μία στάση ζωής. Μέσα απ΄ αυτή θα προτείνει πιθανές διεξόδους στα συναισθηματικά ή ψυχολογικά αδιέξοδα ή δρόμους για την κατανόηση καταστάσεων που ο καθένας έχει ζήσει ή μπορεί να συναντήσει.

 

 

  ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

 

Εντελώς σχηματικά μπορούμε να πούμε, ότι η Σύγχρονη Παιδική και Εφηβική Λογοτεχνία από θεματολογική πλευρά χωρίζεται σε 3 κατηγορίες.

 

1.  Κατηγορία  διαπροσωπικών σχέσεων και ατομικών προβλημάτων

 

 

Εντάσσονται τα βιβλία με θέματα:

 

-         Σχέσεις γονέων παιδιών

(Συγκρούσεις, διαζύγιο, υιοθεσία)

 

-         Ερωτικό στοιχείοένστικτο

-         Σχέσεις δασκάλου μαθητή

-         Μεταφυσικές αγωνίες του ανθρώπου

(Γέννηση , ορφάνια, θάνατος)

 

-         Εργαζόμενο παιδί

-         Παιδιά με ειδικές ανάγκες

Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των βιβλίων, αποτελεί εντελώς νέα θεματολογία για την Παιδική λογοτεχνία και εκδόθηκαν κυρίως μετά το 1980.

 

 

  1. Κατηγορία  ευρύτερων κοινωνικών  προβλημάτων

 

 

Εντάσσονται τα βιβλία με θέματα:

 

-         Μετανάστευση

-         Ναρκωτικά

-         AIDS

-         Τρομοκρατία

-         Ρατσισμός

-         Βία στα γήπεδα

-         Αρχαιοκαπηλία

 

 

 

  1. Κατηγορία  οικουμενικών θεμάτων και  προβλημάτων

 

 

Εντάσσονται τα βιβλία με θέματα:

 

-         Οικολογία - Φύση

-         Ειρήνη

-         Τεχνολογική εξέλιξη – Επιστημονική φαντασία           

-         Βιβλία Φαντασίας – «Μαγείας» και Συμβόλων